MAKALAH "DEMOKRASI DALAM PERSPEKTIF ISLAM"
MAKALAH
PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN
“DEMOKRASI DALAM PERSPEKTIF ISLAM”
DISUSUN OLEH:
MUHLIS FAJRI
152.135.185
JURUSAN
EKONOMI ISLAM
FAK.
SYARIAH DAN EKONOMI ISLAM
INSTITUT
AGAMA ISLAM NEGERI (IAIN) MATARAM
BAB I
PENDAHULUAN
LATAR
BELAKANG
Demokrasi bermula di zaman Greek kuno. Ia
dipraktikkan dalam sistem pemerintahan di Negara Kota di Athens dan Sparta pada
ke 5 S.M. Sistem ini diamalkan dengan semua rakyatnya menjadi anggota dewan dan
berbincang, melantik ketua dan menetapkan hukuman. Sistem ini hanya sesuai
dalam negara yang kecil dan semua rakyatnya terdidik.
Namun,
apabila berkembangnya kerajaan Rom dan masuknya agama Kristian ke benua Eropah,
sistem ini terhapus namun kekal sebagai sebuah pemikiran yang membawa kepada
kejatuhan sistem monarki Rom pada tahun 500 M dan tertubuhnya Republik Rom.
Pada masa ini muncul satu bentuk demokrasi yang baru yang bukan dijalankan
secara langsung oleh rakyat tetapi melalui wakil-wakil mereka.
BAB
II
PEMBAHASAN
1.Sejarah
Demokrasi
Demokrasi adalah kalimah Yunani (Greek) yang terdiri dari 2 perkataan
iaitu ‘Demos’ dan ‘Kratos’. Demos bermaksud ‘bangsa’ atau ‘rakyat’ manakala
kratos bermaksud ‘kekuasaan’. Takrif demokrasi secara mudahnya adalah kekuasaan
rakyat.
Demokrasi ialah sistem pemerintahan yang dijalankan
menurut kehendak rakyat, jauh daripada pengaruh orang atau kelompok tertentu
yang dikenal sebagai diktator dan autokrat.
Makna demokrasi mengalami sedikit pengembangan
sebagai: “Satu falsafah (teori) yang berkeras dengan tuntutan hak dan
kapasiti rakyat melalui mereka secara lansung atau melalui wakil-wakil rakyat
untuk mengawal perlembagaan mereka untuk tujuan yang dikehendaki mereka
(rakyat)”
Demokrasi bermula di zaman Greek kuno. Ia dipraktikkan dalam sistem
pemerintahan di Negara Kota di Athens dan Sparta pada ke 5 S.M. Sistem ini
diamalkan dengan semua rakyatnya menjadi anggota dewan dan berbincang, melantik
ketua dan menetapkan hukuman. Sistem ini hanya sesuai dalam negara yang kecil
dan semua rakyatnya terdidik.
Namun, apabila berkembangnya kerajaan Rom dan
masuknya agama Kristian ke benua Eropah, sistem ini terhapus namun kekal
sebagai sebuah pemikiran yang membawa kepada kejatuhan sistem monarki Rom pada
tahun 500 M dan tertubuhnya Republik Rom. Pada masa ini muncul satu bentuk
demokrasi yang baru yang bukan dijalankan secara langsung oleh rakyat tetapi
melalui wakil-wakil mereka.
2.Demokrasi Dalam Dunia Islam
Pada
tahun 1789M, Revolusi Perancis berlaku. Serentak dengan itu, Perancis
menjadi sebuah negara demokrasi. Sebelum itu, Amerika dan Britain telah melalui
proses yang sama.
Kemudian, apabila kerajaan Mesir mengambil
undang-undang Perancis sebagai Perlembagaannya, maka masuklah demokrasi ini ke
dalam negara Islam dan berkembang selari dengan berkembangnya fahaman
memisahkan agama dari negara (sekular).
Kemudian, apabila al-Ikhwan al-Muslimin ingin
merebut kekuasaan, mereka mula menggunakan pilihanraya sebagai jalan dan
membawa kepada pengiktirafan terhadap sistem demokrasi. Lebih buruk apabila
al-Ikhwan al-Muslimun bergabung dengan Jamal Abdul Nasir menggulingkan Raja
Farouk pada tahun 1952M. Ini membawa kepada masuknya racun demokrasi dalam
pemikiran Islamist.
Apa Itu Demokrasi?
Demokrasi
terbina atas dasar :
1.Kekuasaan
Rakyat.
Maknanya
hak menentukan hukum adalah milik rakyat. Demokrasi menekankan kedaulatan
rakyat. Maka inilah titik tolak syirik nya demokrasi. Ini
berdasarkan firman Allah S.W.T:
إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ أَمَرَ أَلَّا تَعْبُدُوا
إِلَّا إِيَّاهُ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا
يَعْلَمُونَ
Maksudnya:
“Keputusan itu hanyalah kepunyaan Allah. dia Telah memerintahkan agar kamu
tidak menyembah selain Dia. Itulah agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia
tidak mengetahui.”(Yusuf:40)
Dan
juga firman Allah:
وَلَا يُشْرِكُ فِي حُكْمِهِ أَحَدًا
Maksudnya:
“Dan tidak ada seorang pun yang boleh menyekutuinya dalam hukum”-(al-Kahf:26).
Dalam
demokrasi, rakyat yang menentu dan meluluskan undang-undang. Rakyat dalam
takrif demokrasi adalah penduduk sesebuah negara tanpa mengira batas agama.
Maka secara signifikannya demokrasi membenarkan orang kafir membuat
undang-undang dalam sebuah negara Islam. Maka demokrasi amat bertolak belakang
dengan Islam.
2.
Pendapat Kebanyakan.
Demokrasi
memerlukan pendapat kebanyakan manusia dalam membuat undang-undang. Ini
bertentangan dengan firman Allah:
وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ
عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا
يَخْرُصُونَ
Maksudnya:
“Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang yang di muka bumi ini, niscaya
mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. mereka tidak lain hanyalah
mengikuti persangkaan belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap
Allah)”-(al-An'am:116)
Mereka
yang menggunakan demokrasi untuk menegakkan hukum Islam adalah menyalahi Islam
kerana hukum Islam tidak boleh mengikut kebanyakan manusia, bukan untuk
didebatkan sama ada perlu dilaksanakan atau tidak kerena firman Allah:
وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى
اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ
وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا
Maksudnya:
“Dan tidaklah patut bagi laki-laki yang mukmin dan tidak (pula) bagi
perempuan yang mukmin, apabila Allah dan rasul-Nya Telah menetapkan suatu
ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka. dan
barangsiapa mendurhakai Allah dan rasul-Nya Maka sungguhlah dia Telah sesat,
sesat yang nyata.”[al-Ahzab:36].
Maka
atas dua dasar utama demokrasi ini, sistem ini sangatlah batil. Demokrasi juga
terbina dengan dasar persamaan, tolak ansur dan kebebasan.
3.Pertentangan
Demokrasi dengan Islam
Prinsip
Persamaan, Tolak Ansur, dan Kebebasan yang difahami oleh Demokrasi adalah
berbeda dengan yang difahami oleh Islam. Islam menekankan keadilan bukan
kesamaan kerana Allah s.w.t menjadikan setiap makhluk ada kelebihan dan
kemampuan masing-masing.
Keadilan
sebagaimana yang diketahui bermaksud ‘Meletakkan sesuatu pada tempatnya’;
maka misalnya jika seorang muslim membunuh seorang kafir, dalam demokrasi tetap
dihukum bunuh tetapi dalam Islam hendaklah dibayar diat sahaja kerana kedudukan
lelaki muslim lebih tinggi di sisi Allah s.w.t daripada lelaki kafir yang akan
ditempatkan di neraka. Maka membunuh lelaki muslim yang beriman dan memakmurkan
bumi ini dengan tauhid kepada Allah s.w.t sebagai hukuman dia membunuh seorang
kafir merupakan suatu kezaliman kerana Allah s.w.t mengampunkan semua dosa
kecuali syirik.
Prinsip
tolak ansur pula Islam menerima beberapa perkara untuk bertolak ansur seperti
seorang kafir dibenarkan untuk dia meminum arak dalam kawasan yang tidak
dilihat kaum muslimin namun jika dia menzahirkan perlakuannya maka ini tidak
boleh dimaafkan kerana negeri Islam adalah tempat untuk mentaati Allah s.w.t
bukan menderhaka kepada-Nya. Demikian juga Islam tidak memaksa kafir zimmi
untuk memeluk Islam bahkan dia boleh menganut agamanya tetapi dia tidak boleh
menzahirkan syiar-syiar agamanya dalam negara Islam kerana negara Islam adalah
negeri Tauhid bukan syirik.
Namun,
dalam demokrasi semua perkara ini dibolehkan atas nama tolak ansur. Maka kita
lihat dalam negara demokrasi seorang kafir bebas menyembah berhalanya secara
terbuka tanpa sebarang halangan. Ini amat bertentangan dengan prisnip sebuah
negara Islam.
Islam
agama yang percaya kepada kebebasan tetapi setiap kebebasan itu perlulah
terikat dengan syarak dan hukum Allah s.w.t. Islam membenarkan seorang kafir
zimmi untuk terus menganut ajarannya tetapi jika seorang muslim hendak murtad
maka hal ini terlarang kerana kebebasan yang menggugat hak Allah adalah
dilarang.
4.
Perbedaan Demokrasi dengan Islam:
1)
Hak Membuat Undang-undang: Demokrasi memberikan kepada manusia adapun
Islam hendaklah undang-undang itu milik Allah dan selari dengan qaedah syara’.
2)
Hak memilih pemimpin: demokrasi memberi hak itu kepada rakyat sepenuhnya
sedangkan Islam memberi hak memilih pemimpin kepada al-Quran dan as-Sunnah dan
diterjemahkan melalui para ulama’ dan pemuka-pemuka kaum serta cendakiawan umat
yang membentuk majlis Syura.
3)
Keanggotaan Majlis Syura: Demokrasi membuka ruang kepada semua rakyat
adapun Islam, majlis syura itu dianggotai oleh ulama dan mukminin yang
bertakwa dan amanah. Golongan kafir tidak diberi hak keanggotaan.
4)
Hak melaksanakan Undang-undang: Menurut demokrasi, sesuatu undang-undang
dibuat kerana kehendak rakyat. Tetapi menurut Islam undang-undang dibuat kerana
menurut perintah Allah dan Rasul dan berdasarkan prinsip Dharuriyat al-Khams
(agama,nyawa.aqal,keturunan,harta) iaitu hendaklah undang-undang itu menjamin
lima perkara ini menurut prioriti. Maka jika seseorang melaksanakan hudud
melalui sistem demokrasi maka tidak dinamakan hudud tetapi undang-undang
manusia yang kebetulan sama dengan hudud. Maka tidak layak hukuman itu
dinamakan hukuman Islam.
5)
Kebebasan: Demokrasi mempunyai pemikiran Liberal dan memberi kebebasan.
Selama tidak mengganggu kebanyakan orang maka tidak mengapa. Oleh itu, Geert
wilders tidak bersalah pada demokrasi kerana ‘Kebanyakan’ rakyat Belanda tidak
terganggu dengan tindakannya. Tetapi dalam Islam kebebasan bermaksud
melaksanakan sepenuhnya tuntutan agama. Jika tidak maka orang itu tidak bebas
kerana terbelenggu dengan ‘dosa’ dan ‘neraka’.
6)
Masdar: Demokrasi berasal daripada aqidah Greek Yunani Kuno yang
menyembah berhala adapun Islam, undang-undangnya daripada Allah kepada manusia
tanpa ada sekutu bagi Allah Taala. Wallahua’lam.
BAB III
PENUTUP
KESIMPULAN
“Demokrasi adalah bentuk atau mekanisme sistem pemerintahan suatu negara
sebagai upaya mewujudkan kedaulatan rakyat (kekuasaan warganegara) atas negara
untuk dijalankan oleh pemerintah negara tersebut.” Sehingga Demokrasi tidak hanya berlaku di
suatu kenegaraan saja akan tetapi demokrasi juga bertentangan dengan islam
karena terjadi banyak paham. Didalam suatu Negara jika rakyat nya melakukan
kasus kriminal maka ia akan mendapatkan sanksi berupa hukum seperti ditahan didalam sel ataupun bias sampai
hukuman mati. Sedangkan dalam agama islam jika seorang umat-NYA melakukan
kesalahan maka ia akan mendapatkan dosa dan dia akan di masukan kedalam neraka.
Comments